Løbesko

Løbesko

Alle har forskellige behov med hensyn til deres løbesko, og desværre er der ikke kun én perfekt løbesko.

Sko, som én person finder passende, passer ikke nødvendigvis andre løbere, men at finde den rigtige sko kan gøre en stor forskel for din ydeevne og komfort.

Mange ting skal tages i betragtning: Din biomekanik, din vægt, overfladerne du løber på og formen på dine fødder. Vi viser på Marathonguiden en bred vifte af løbesko, fra Asics til Diadora og JOMA til Scott, der passer til alle typer og størrelser. På Marathonguiden.dk finder du er stort udvalg af dame løbesko og løbesko til herrer.

Valg af nye løbesko

Har dine løbesko allerede tilbagelagt mange kilometer? Eller vil du gerne i gang med at løbe? Så skal du overveje at købe et par nye løbesko og vænne dig til dem gradvist.

Sko er løberens vigtigste udstyr til at beskytte og begrænse risikoen for skader. Hvis du løber i nye sko uden at løbe dem til, risikerer du at udvikle blærer eller føle smerte, oftest under fodens bue, som du aldrig har følt med dine gamle løbesko. Dette ubehag kan imidlertid undgås.

Løbesko skal vælges afhængigt af flere faktorer, såsom fodtøjets komfort, mærke, pris og holdbarhed, men vigtigst af alt fodens form: bredden, højden af ​​buen, kurven, fleksibiliteten eller styrke.

1. Fodtøjets komfort eller "brugerkomfort"

Så snart du prøver dem, er det vigtigt, at du føler dig komfortabel i dine nye løbesko. Fodtøjets komfort er den første ting, der skal tages i betragtning ved valget af løbesko. Ideelt set fordeler den sko, der passer bedst til din fod, et ensartet tryk og har en tætsluttende hæl og med plads til tæerne, så den ikke klemmer dem.

Selvom skoene er behagelige, når du køber dem, er det vigtigt at give den nye sko tid til at tilpasse sig din fods form og til at dine led vænner sig til skoen. Efter lidt forberedelse vil du føle dig godt tilpas i dine nye løbesko.

Hvis du efter nogle få kilometer føler usædvanlig og vedvarende smerte, så tøv ikke med at vende tilbage til butikken og bed om at få analyseret formen på din fod. Denne analyse vil gøre det nemmere at finde den rigtige løbesko og om nødvendigt indsætte en indersål for at rette fodens position. Hvis du har indlægssåler i dine gamle løbesko, skal du bruge dem i dine nye. De er formet til at passe til din fod, og de er en god måde at sikre "brugerkomfort".

Dæmpning og stabilitet

En løbeskos komfort afhænger altid af at sålen har en god dæmpning og god stabilitet. For større komfort og for at undgå skader skal de være konstrueret med tekniske materialer, der kan absorbere stød og fordele kraft og vibrationer jævnt.

Sammen med disse elementer er stabiliteten af ​​en løbesko et vigtigt element for valget af sko. Stabiliteten giver skoen sin dæmpning, tilpasningsevne og drivkraft.

2. Mærket

Hvis du har en mærke løbesko, som du har det godt i, skal du ikke skifte til et andet mærke. Hvert mærke løbesko har sine egne funktioner. Afhængigt af de forskellige modeller, kan løbeskoene være mindre eller bredere.

3. Pris og holdbarhed

Afhængig af de forskellige modeller og de tekniske kvaliteter, der tilbydes, kan prisen på et par løbesko i god kvalitet være dobbelt så stor. De allerbedste løbesko er mere slidstærke, mere dæmpende og mere fleksible. De er lette at vedligeholde og hjælper med at forbedre løberens præstation. Nogle løbesko giver et godt kompromis mellem støtte af fodens bue (fodstabilitet), dæmpning og fodstøtte.

Er du en af dem, der løber regelmæssigt, vil du have gavn af at bruge flere par løbesko for at forbedre slidstyrken af ​​dine sko og undgå skader forårsaget af slid.

4. Løbesko: Vores råd til køb af løbesko

For at sikre, at du vælger den rigtige størrelse

Vælg dine nye løbesko sidst på ​​dagen, hvor din fod er bredest.

Brug altid løbestrømper, når du prøver på dine nye løbesko. Der skal være plads nok til, at tæerne kan bevæge sig frit.

At vælge dine løbesko efter dine behov

Hvis du har svage ankler, skal du vælge en mere stabil sko, der er højere og har forstærket bueunderstøttelse.

Vælg dine løbesko afhængigt af den hyppighed, hvormed du løber og formen på dine fødder.

For at undgå ubehag i et nyt par sko

Før du tager dine nye løbesko på, så tøv ikke med at bøje dem begge veje. Vær ikke bange for at skade dem. Denne bevægelse vil faktisk gøre dem mere smidige.

For at undgå smerter i fodens eller blærer, skal du altid bære løbesokker under træningen.

For at vænne dig til dine nye sko, bør du gå et par kilometer før du løber og frem for alt, prøv ikke at løbe en maraton! En halv til en hel times løb er nok.

Start træningen gradvist med dine nye løbesko, og skift mellem dine nye og dine gamle løbesko i hvert træningspas.