Vælg en side

For mange danskere er ferietid ensbetydende med lækre kalorierige måltider og mere alkohol end man plejer. Når man så træder op på vægten efter ferien, er resultatet af udskejelserne tydeligt. 

Derfor vil løbestierne og motionscentrene snart blive fyldt med danskere, som prøver at få smidt de kilo, som de tog på i løbet af sommeren. Herudover vil mange kombinere den øgede motionsindsats med en slankekur. 

En af de mest omtalte slankekure i øjeblikket er 5:2-kuren, som for alvor blev populær, da den engelske læge Michael Mosley medvirkerede i BBC-programmet Eat, Fast and Live Longer.

Kort sagt består 5:2 kuren af 5 dage, hvor du spiser normalt og 2 dage, hvor du faster. På spise-dagene kan du spise, som du har lyst til, hvilket kunne få nogle til at tro, at man proppede i sig i disse dage, men de fleste vælger faktisk at spise helt normalt. De to fastedage skal du indtage 500 Kcal (600 Kcal for mænd) pr. dag, hvilket giver plads til eksempelvis et let morgenmåltid og et let måltid om aftenen. En hurtig søgning på nettet vil give dig adskillige gode opskrifter på både morgen- og aftensmåltider med ca. 250 kalorier. Te, kaffe, vand, light sodavand og andre kalorietomme drikkevarer kan indtages, som du vil.

En del af dem, som har prøvet eller er i gang med 5:2-kuren fremhæver som noget af det positive, at kuren ikke er så ”teknisk”, som andre slankekure, hvor man i en lang periode skal beregne og tælle kalorier hver dag. Ved 5:2-kuren skal man blot tælle til 500 kalorier to dage om ugen og typisk i en kort periode, selv om mange vælger at fortsætte kuren, da de mærker et forøget velvære, bedre søvn og mere energi. Herudover kan man på forskellige fora men også fra interviews i forbindelse med undersøgelser læse, at mange finder kuren nem at overholde i forhold til de andre slanke- og sundhedskure, som de har prøvet. 

Mange undersøgelser peger i retning af, at 5:2-kuren og andre fastekure ikke bare er effektive måder at tabe sig på, men også gavnlige for vores sundhed og livslængde.

5:2 kuren helt konkret

– Du kan spise helt normalt fem dage om ugen. På de to fastedage indtager du 500 Kcal (600 Kcal for mænd) om dagen 

– Fastedagene må ikke ligge i forlængelse af hinanden. Herudover er det ligegyldigt, hvilke dage du faster og hvilke du spiser normalt. 

I løbet af de kommende måneder vil der udkomme flere bøger om 5:2-kuren på både engelsk og dansk. Flere ernæringsvejledere og kosteksperter har påpeget vigtigheden af, at man indtager de anbefalede mængder af vitaminer og mineraler også på fastedagene, og under alle omstændigheder må det tilrådes at indhente information og sætte sig godt ind i emnet, inden man påbegynder en fastekur.